lördag 21 februari 2009

Tanke:Två.Noll.

Distansutbildningar ökar allt mer läste jag idag i studenttidning studentliv, givetvis gör de det, då tekniken utvecklas hela tiden. Säg för sju år sedan var det knappt möjligt att läsa på distans.
Personligen gillar jag det, bra mycket mer frihet än att gå till klassrummet, har aldrig gillar det där traditionella 09:00 -17:00 samhället.
Dock finns det nackdelar också givetvis som med allt annat, det tar betydligt längre tid än "vanligt plugg" har jag märkt, det blir att man sitter och försöker lösa ett problem själv istället för att skicka mail eller dyligt till en lärare, så för mig kan det bli väldigt tidskrävande.. som nu: Har suttit med ett problem i flash i ca sju timmar i sträck, om jag hade varit i ett klassrum hade jag säkert löst detta problemet med lite hjälp av antingen lärare eller klasskamrater på fem minuter :/ Dock finns det klart fördelar med det också, tålamodet har blivit betydligt bättre nu än var det var för bara ett par månader sedan, sedan lär man med största sannolikhet mer att sitta och nöta igenom olika lösningar än att få hjälp så fort man fastnar med något.

Även bra med utvecklingen är att man kan spara in lite cash på att viss kurslitteratur finns som e-böcker, i alla fall inom denna genre av plugg.. föredrar dock den traditionella litteraturen, så man får stänga av datorn ibland och vila ögonen i en bok.

Det är även skönt att kunna gå in och redigera inläggen då och då när man kommer på något mer att skriva, att det inte är det slutgiltiga det man skriver.. utan det är ju bara att gå in och trycka på en knapp och lägga till mer information.

Verkar dock inte vara mycket kontakt klasskamraterna emellan, gäller väl att någon tar första steget för en sådan kontakt.. att blogga som ett moment i kursen hjälper ju en på vägen att skapa kontakt, eller i alla fall få reda på lite mer om varandra.

hmm nu ett glas grönt te och sätta sig med flash igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar