söndag 8 februari 2009

Tanke:Ett.Noll

Social Networking.

Via nätet har detta fenomen funnits ett bra tag nu, jag själv reggade mig på min första community för ca 8-9 år sedan kanske, det var skunk. Efter det reggade jag mig på ett par fler, men då hade man mest kontakt med folk man inte kände IRL (in real life).. men detta ledsnade jag rätt fort på och slutade med detta nästan direkt, (nåja, efter något år).

Efter det har det kommit nya siter så som stayfriends, och nu senast dom största så som myspace och facebook. Just stayfriends och facebook använder man sig av för att hålla kontakten med vänner/bekanta samt att återuppta kontakten med gamla vänner/bekanta som man ej träffat på länge, detta är helt klart en skön grej. Dessa sidor fungerar generellt bra då dessa är utformade till lite äldre personer. Jag själv är reggad på facebook men tycker det är en enorm hype över detta, det känns som det är slags tävlan den som har flest Facebookvänner när dör vinner – liknade det kända ordspråket den som har flest och mest saker när han dör vinner :) Ledsnade rätt fort på det och inte speciellt aktiv på facebook nu längre.

Om vi ser till de vanliga communitys så som lunarstorm och playahead som överlag är riktade till yngre personer som fortfarande är i skolåldern.
Genom dessa sidor känns det som mobbning är relativt vanligt förekommande, då de personer som blir mobbade i skolan inte kommer ifrån sina mobbare på fritiden då kan ta kontakt lätt via dessa sidor, och fortsätta sin mobbning även på fritiden.
Men det finns ju även fördelar för dessa personer som blir mobbade IRL och inte alltid har så stor social kompetens, dom kan skapa sig en ny identitet online och leva sitt liv där, via forum, onlinespel och communitys. Givetvis finns det nackdelar med detta då dom lätt fastnar i denna overkliga onlinevärld och förlorar helt sina sociala skills IRL, och detta lär bli ett problem när dom ska ut i arbetslivet.

Jag själv är väl i en bra generation som har upplevt både och, för när jag var 10-15 år så fanns inte dessa community´s utan dessa kom när jag var runt 16-18. Så jag har upplevt båda sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar