söndag 15 mars 2009

Prel. essä [sen, och inte mycket gjort]

Efter att ha legat utslagen av något virus ett gäng dagar lyckades jag i alla fall komma igång med min essä så smått ikväll, så här kommer det lilla jag gjort hittills..

Ladda hem här!
Wiki - Ur ett användarperspektiv med prioritering på Wikipedia


Ojoj vad stressigt det kommer bli nu, fick idag reda på att jag även har kvar en uppgift från kursen vektorgrafik och animation ;( som inte var klar, den hade jag helt lyckats förtränga.
Börjar man bli gammal kanske? Minnet är kort men dåligt, eller vad säger man? Kort och bra? Kort och kort kanske, lagt kort ligger.


Men imorgon bör min Creative X-Fi XDock Wireless komma får trösta mig med det, ska blir redigt nice..

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Här kommer min review på det som hittills är klart av din essä.

    Jag tycker att ämnesvalet är intressant, om vi pratar användarperspektiv så är wikin en tjänst som har en enorm potential. Det är ju användarna som både utvecklar och drar nytta av en wiki. Vad jag kan utläsa av innehållsförteckningen så har du fått med de rubriker som bör finnas med. Försök att låta diskussionen bli ungefär lika lång som teoridelen för att skapa balans i essän och försök att ha en tydlig koppling frågeställning – teori – diskussion – slutsats.

    Inledningen tar upp vad en wiki är och beskriver på ett tydligt sätt dess fördelar jämfört med vanliga hemsidor och tryckta uppslagsverk. Bra att du nämner ursprung, programvara, vad versionshantering är o.s.v. Möjligen skulle avsnittet om hur Wiki´n uppfanns kunna finnas i teoridelen istället med en referens till var du har hittat informationen.

    Frågeställningarna är intressanta. Det kommer nog att diskuteras mycket framöver huruvida man kan använda Wikipedia och andra wikis som tillförlitliga källor eller inte. Det ska bli intressant att läsa vad du kommer fram till. Frågan om nytta och användningsområden är också spännande. Jag funderar bara på hur du ska besvara frågan såsom den är formulerad: "Vilket användningsområde passar dig bäst?" Är det läsaren eller någon annan som avses med "dig"?

    Jag ska läsa din essä med intresse när den blir färdig. Bra jobbat hittills och lycka till i fortsättningen!

    Mvh Per-Ola

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tackar för din intressanta analys.

    Har strukturerat om inledningen rätt mycket, och dragit över rätt mycket till teoridelen, men bra att jag fick det bekräftat att det var rätt val att göra så ;)

    I slutsatsen skulle man ju tydligen ge ett tydligt svar på frågeställningen man hade, blir rätt svårt i detta fall, ingen har ett säkert svar på den frågan..

    Med "dig" menar jag att jag tar upp ett x antal olika exempel på personer och vad dom har för nytta/användning av en wiki.

    SvaraRadera