söndag 22 mars 2009

Tanke.Sju.Noll

Frågan är om vi kan lära oss från varandra via webben?
Svaret är ju självklart - Ja visst kan vi det, det visar inte minst denna kurs ;) Men det är självklart skillnad på från vart informationskällan kommer ifrån, men för mig känns det rätt självklart att lita lika mycket på det som står på t ex Wikipedia och i kursbloggen, eller njaa.. men nästan i alla fall.

Men självklart så är inte allt som skrivs och sägs på nätet trovärdigt och riktig information, det förstår jag med. Hur vet man vad som är sant då? Det är väldigt svårt att veta, men det finns ett par saker man kan kolla på och vart man hittar sin information.
Du bör ju kolla på vad för slags sida du hittat informationen från, är sidan seriös? Har den många träffar? Stora sidor tycker jag man kan lita mer på än små sidor, rent generellt alltså. Det går att jämföra med stora och små varumärken, då stora och kända märken faktiskt har bättre kvalitet på sina kläder eller produkter, rent generellt alltså. Givetvis finns det undantag från produkter som ännu inte fått kommersiellt genomslag. Det samma gäller på sidor på internet.

Hur man anger källan spelar in tror jag helt säkert, för ju seriösare intryck man ger när man skriver ut källan desto trovärdigare blir det, eller intrycket blir trovärdigare rättare sagt, det betyder ju inte att själva källan blir trovärdigare egentligen.

Hur många källor man anger till ett visst ämne spelar även in, om vi kan koppla olika fakta och teorier till en och samma fakta, så ger det betraktaren större möjligheter att själv kunna skapa sin egen tanke utifrån det jag har angivit, helheten blir större, ju större helhet desto trovärdigare får man känslan utav att en viss information är, eller snarare kanske det är tvärtom, då det är lättare att få in osanningar i ett större sammanhang typ.

Sedan hur jag vill framstå på webben, det är en bra fråga som jag faktiskt inte tänkt på överhuvudtaget tills nu, tyvärr har jag nog inget bra svar på det.. men det hade ju varit trevlig om man framstod som någorlunda vettig som lämnar trovärdig information, det är i alla fall ett mål man kan sträva efter om inte annat ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar